Klik Jommm

Wednesday, August 4, 2010

Saye sudah pandai...

owhh..tiba2 aku malu sndiri, bagai m'buka lurah di dada..eh.. Tapi aku t'pakse buat entry ni, semate2 mau En.Syg bace satu hari nnti bile kami dh kawen, and die bangge sbb tunangnye ini belajar memasak utk die. En.Syg janji, once dah kawen nti baru die nk bace blog aku dengan alasan malu nk bace sekarang, segan dgn karangan aku yg m'muja muji die..eh ade ke aku puji?..dasar perasan..haha..

Malu nk mengaku, setelah b'puluh2 tahun hidup, b'juta2 kali menyalin resepi ibu sndiri yg akhirnye asek hilang jek resepi tu, b'ratus2 ringgit bil telefon dihabiskan menelepon ibu di kampung b'tanyekan resepi yg sudah b'juta2 kali disalin sehinggalah selesai majlis pertunangan pada bulan lepas, tiada satu resepi masakan pun b'hasil di tangan sndiri sehinggalah seminggu selepas pertunangan itu (eceh..) m'gikut en.syg pulang ke Rawang and accidently belajar memasak Sambal Ikan Bilis Kering dgn FMIL terus semangat nk buat sndiri..jeng..jeng..jeng..(padahal dah 800 kali belajar benda yg same ngan Ma, Ma maafkan anakmu ;p)

Tapi setakat siang ikan, goreng ikan, goreng sayur, buat sup, bihun sup, begedil, goreng telur, masak nasi, masak megi, masak air, spagethi, yang asas2 tu tau la (eh, bile bace balik, byk jugak skill bwh sedar aku kan..haha)



Baru aku tau, cili Puteri tu pedas gile (kawen nti cili segera diharamkan;kate en.syg die leh tau yg mane segera yg mane buat sndiri..yo yo oo jek kan)..Ini sambal ikan bilis aku, bukan pix google..huhu..buat mase emergency sbb nk kejar appointment ngan salun..t'kering sgt la.

Budak umah ckp sedap betul, ok aku tau d'org tipu nk amik ati sbb aku rase masin, takde manisnye pun. Kena m'nuntut lagi ni. Duduk sorang2 di rumah minggu lepas, call Ma tanye resepi tomyam die. Aku tau wat tomyam versi sndiri la yg rebus letak kiub tu, dis time nk cube resepi Ma pulak. Tu pun b'nanah teliga anakanda m'dengar mukadimah bebelan dulu..wahaha



Ni pun macam kering jugak, tak macam Ma buat pun. Ok kena menuntut ngan adik ipar sbb die pn menuntut ngan Ma jugak. Sambal udang die mcm Ma punye..sedappp!!!



Ni tomyam resepi Ma, yang ni mmg jadi macam Ma punye..mesti la sedap..ohoho

Ok, dah 3 resepi..NEXT!!

Ehem2: Betty ko igt lagi tak mase first time aku buat spagethi, aku pakse ko b'diri sebelah aku mase aku buat kuah semate2 nk kuatkan semangat..haha..n thanks to Cik Syeira m'gongsikan resepi beliau yg meletss tu..;).. Sygggggggg..nk blender (smbil wat muke comel)

7 comments:

  1. weeeeeeeee nora terus jadi lapar macam ni hehe

    ReplyDelete
  2. bagus2 tingkatkan usaha n tajamkan skill memasak anda. lepas ni boleh bukak restoren :DD

    ReplyDelete
  3. xde makna nak credit kat resepi Spageti segera tuh sebab aku sdr pun kalau nak masak gigih google mesra.net. lol.
    cam sedap jek ko nye tomyam? ape resepi ma? nak jugakkkk

    ReplyDelete
  4. blogwalking... and i like ur blog...... keep in touch..lalala..

    ReplyDelete
  5. ngeh..ngeh...iyer..betapa azab nyer aku nak mengkonfidenkan kau untuk memasak..seb baek aku tak jadi pom2 girl time tu..

    anyway..good job erin..he.hee

    ReplyDelete
  6. wah, nampak sedap jer :) hehehe tak sabar nak masak untuk dia :D

    ReplyDelete
  7. nora: ehehe..

    mysarah: yes, ngah b'usahe neh

    syeira: resepi ma, alah, senang je, nk kasi resepi kt ko pn aku malu, msti la ko lagik terror

    liyan: ok babe

    betty: ohoho

    reen: reen msti terror neh, buat kuih pn pndai..sye baru nk blajar..malu2

    ReplyDelete