Klik Jommm

Monday, July 12, 2010

E-day: DIY Mini Pelamin

At first, aku nak wat mini pelamin yg simple je, duduk atas kerusi jati Ma ngan tirai di belakang dan bunga di kiri n kanan pelamin tu..CUKUP..mau yg simple je..pakai balik semua barang yg dah sedia ada. Tapi Along asik call aku pujuk suruh buat pelamin yg duduk b'simpuh, of coz la aku tak mau, mane nk cari stage? bantal?. Sampai satu tahap, die call Ma suruh pujuk aku buat pelamin b'simpuh tu jugak, at last aku mengalah sbb die kate die willing nk buatkan. To be honest, ni first time k'org buat pelamin sndiri so aku mmg awal2 dh igtkan diri sndiri hasilnye mmg la hodoh..ahaha. Aku mmg tak yakin langsung ngan Along, tapi disebabkan die b'ia2 nk buat jugak, aku ok kan je.

3 minggu sebelum majlis aku, Ma turun Shah Alam and k'org sakan m'beli bunga utk pelamin buatan sndiri tu. 2 minggu sbelum majlis, aku n Along balik Temerloh tuk gubah bunga, aku siap print macam2 design bunga and seminggu sblum majlis, Along bwk balik kawan die n d'org b'2 start buat pelamin aku.






Ni first pix yg die hantar thru MMS, lepas die siap buat menda alah tu, reaksi pertama aku:

"Eh, cam pelamin kedai la" kagum kejap smpai en. syg dok m'gate aku "haaa..tu la, x percaye lagi ngan Along" tapi aku still nk adjust sket sbb pelamin tu kecik sgt, nampak tak 2-2 pasu bunga aku dh t'keluar dari background pelamin tu, so hari Jumaat (sehari sebelum majlis) k'org ubah sket design, gigih aku, Along n K.cik panjat turun kerusi gantung kain putih n letak bunge kat belakang background, so dat klu aku amik pix b'diri, cun la sket n takde la nampak pelamin aku tu sempit semacm jek. Petang tu pulak, mase kawan Along datang, d'org b'dua gigih menukul stage smpai siap. Kagum btul ngan derang b'2, x sangka ade bakat terpendam rupenye. Hoh, pelamin aku gile gorgeous..suke2. Pelamin ni mmg takde campur tangan orang lain, melainkan Along, kawan die n aku sket2 la n hasilnye..serius aku suke, rase tamo cabut balik..ahaha



Full pix di pagi sabtu



Nah, pandangan sisi lak..topi sawah pn sibuk nk enterframe..caihh!!






eh..eh..pmpuan gewdikks ni lagi..;p..bunga putih dh kena sepak..b'sepah dah

Cukup2 la tu, kang muntah lak..ehehe..ikut ati nk je aku tempek b'ratus2, suke ati pye pasal. Budget, meh nk kasi tau


Bunge pelamin yg kaler krim kat atas tu, ade 2 aku gabungkan, ikat pakai dawai

RM29.00 x 2: 58.00 beli kat Romantika Plaza Alam Sentral

Bantal Pink Damask

19.90 x 2: 39.80 beli kat Jusco Bukit Raja

Bantal Kosong pink

12.90 x 2: 25.80 beli kat Jusco Bukit Raja

Kristal pink

7.00 x 10 meter: 70.00 beli kat Sin Yin Riben, Semua House

Pasu bunga putih

18.90 x 2: beli kat Koboi, Temerloh

Bunga lam pasu putih (kaler pink n krim)

15.00 sejambak x 8 jambak: 120.00
(10 kuntum bunga sejambak, 4 jambak satu pasu) beli kat Romantika, PAS

Riben pink keliling stage

4.00 x 2 meter: 8.00 beli kat Seri Impian Temerloh

Bunge kat tengah2 menda alah tu, kain putih, tikar, kayu stage and pomander ball putih FOC (sume yg sedia ada kat umah and barang yg K.Ita bwk)

Total cost of my mini pelamin: priceless, ok poyo.. RM359.40

Tapi aku rase hepi sgt sbb takde sorang pun x puji pelamin tu, sume kwn2 Ma aku puji melambung smpai Ma kembang2 hidung (padahal Puan Seriah tidak t'libat pun..aisshh ;p) yg x tahan siap belek2 tu, tye bunga beli kat mane, pasu beli kat mane, sume la nk tye. Lepas letak pix pelamin lam FB, sume org ckp pelamin sweet..kasi aku perasan jap..ececehh, tergeliat tgn k'org b'3 ikat bunga tu, mao tak perasan sndiri.

Sume barang tu aku akan gune semula mase kawen nanti and Along pulak baru nk mula business mini pelamin kecik2 dulu, so takde ruginye aku beli sume barang sndiri. Tapi kalau korang takde buat bisnes cam Along aku tu, atau takde intention tuk recycle cam aku ni lebih baik la sewa jek pelamin kat kedai, jimat masa, jimat tenaga.

Credit to Along n Kak Ita yg susah payah, b'habis minyak, tol n tenaga dok b'ulang alik, jugak sesi brainstorming derang berdua di opis. K.Ita yg bwk bunge nimbun2..owhh i loiike..u're sooo power rangers la Kak Ita..ehehehe n Along yg gigih gile m'gentel Auni Qaisara n pelamin aku at da same time..u're soo gaban..;p..hah, dh boleh promote ke belum??

19 comments:

  1. Memang cantik..lebih cantik dari pelamin kedai. Congrats to awk, along awk, kawan-kawan along awak.=)

    ReplyDelete
  2. waah cantek =) memg berbaloi - baloi :p

    ReplyDelete
  3. sgt cantik i like it! kalau DIY mmg puas ati kan? pastu bole pakai balik bebarang recycle jadik hiasan umah kan..

    ReplyDelete
  4. kagum nye erin!i thought u sewa dari bridal.haha.santek!kagum la.

    ReplyDelete
  5. wahhh... jimat2.. cantek pon cantek.. :D

    ReplyDelete
  6. wow....buat ngan along jer...especially bab gantung kain putih kat blkg tuh

    ReplyDelete
  7. wah. cantik sungguh pelamin itu! congrats for ur engagement. u look so gojes! :)

    ReplyDelete
  8. sgt kreatif!! gud job dear..

    cantik!!!

    ReplyDelete
  9. mmg cantik erin....mia amat suke tengok..nice

    ReplyDelete
  10. waaa... memang priceless dan berbaLoi2...sebab cantik..!! simple..tapi sweet..!!

    ReplyDelete
  11. wan: tenkiu..

    nora aka aira: b'baloi2 eh..;p

    kay kamal: a'ah, u dlu pn DIY gak kan..jimat, leh recycle balik..suke

    syimasyaz: tenkiu dear

    Meey: tenkiu..owhh dh x terkate neh

    sk: a'ah..btw pelamin u pun comel amat..i suke

    k.cik: sudah ku edit entry itu..hoh, stakat tolong sangkut sket pn kne kredit gak eh..caihh

    thalhazlin: tenkiu..;p

    adieyza: tenkiu, gudluck on ur DIY hantaran ok..hehe

    mia-ina: tq, tq

    aty: owhh..tenkiu sgt..snyum lebar neh :D

    ReplyDelete
  12. hebat! kagum sangat.

    kalo la i ada pembantu kat kampong tu, sure buat sendiri jer pelamin tu nanti. haishh.. ni la nasibnya idop di perantauan =(

    ReplyDelete
  13. mysarah: ahaha..rin pn kat perantauan gak neh..;p

    ReplyDelete
  14. dear..yang stage tu kan, where u get it? or how to do it?
    thinking of doin too.. but not confident enough :(

    ReplyDelete
  15. WOW. sgt2 kagum. sy tgh cari idea for diy mini pelamin 4 engagement n this is definitely the most creative n beautiful pelamin. :D

    ReplyDelete
  16. wow..gojesnye...bole sewa ke?i dok area shah alam jgak!

    ReplyDelete
  17. Alamak, sampai 300 ke? kalau 300 butik pengantin pun da ada pakej harga tu.Hukhuk..nak jimat..nak jimat..emm...Tapi maybe kamu rasa puas hati kot sebab air tangan sendiri..Cantik.

    ReplyDelete