Klik Jommm

Thursday, January 31, 2013

Biskut

Tajuk biskut pun jadilah

Aish start makan 3 hari sebelum umur 6 bulan, since then memang homemade semata, sampailah dia umur 8 bulan baru aku start bagi Farley Rusks, tu pun sebab officemate aku pergi Baby Fair dan dia dapat free gift biskut tu, dia bagi aku sebab baby dia still dalam perut lagi. Gila ko berdebor-debor tak sabor aku nak bagi Aish makan, sebab dia tak pernah makan biskut masa tu, mulanya aku taknak bagi, sebab aku ingat around 10 months baru nak ajar dia makan biskut segera-segera ni, tapi bila tengok kotak Farley Rusks parking tepi PC office aku, membuak-buak ketidaksabaranku..haha. Tergaru-garu hati ni aku ni nak mungkir janji dengan diri sendiri. Pehal menggoda sangat biskut tu..haihh

Penat aku fikir, nak bagi ke tak, tak bagi kang, rugiiii, ke aku je yang ngap sendiri kat office ni..hmmm nak bagi ke tak, akhirnya aku tertewas...hahaha (ayat skema sangat)



Biskut free yang menggoda


Bila dah buat decision nak bagi Aish test biskut ni, kemain lebor senyum sepanjang dalam kereta otw balik sebab tak sabor nak bagi Aish makan. Nampak tak kegembiraan seorang mak nak bagi anak makan..hahaha...over sangat.



Aish tengah tantrum, tak taulah sebab apa, sebab lapar ke, sebab angin dengan mak dia sebab ambik gambar dia ke, sebab suruh dukung ke, ntahlah nak, mak ko tetap ambik gambar jugak..first time ni first time, sampai anak cucu nak story nanti so kenalah ada bukti.



 Tak jadi tantrum, aku panggil-panggil, senyum balik dia



 Lepas tu hangin balik..ye ye baiklah, sekarang jugak mommy bancuh kasi awak makan..lapar ye?



Ni senyum sekejap je sebab dia makan sambil tantrum, tapi mulut tetap nganga, rupanya nak air masak, dia kalau dah nampak botol air dia, mintak maaflah ye, dia nak minum jugak, janganlah ko suap dia makan, boleh bikin marah.

Resultnya, Aish suka Farley Rusks, nganga saje, eh anak aku tu apa yang tak nganga, hari tu aku buat sup kosong untuk aku, sajelah suap dia sikit hujung sudu, lepas tu apa lagiiii, bertebeng tepi lutut aku ni hah nak sup lagi dan lagi dan lagi dan lagi, bila aku tak kasi, dia panjat aku, aku alih mangkuk belah kanan, tangan dia ke kanan, aku alih belah kiri, tangan dia ke kiri, dia ikuuuuuuuutttttttttttt je mangkuk tu..hahaha..ko ni dikkkkkk. Aku makan sup sambil suap dia makan sekali, aku hulur sudu dia, dia tepis, nak sudu sup aku jugak, aku olok-olok nak suap dari kejauhan dia nganga dah..amboiiii sungguh ko ye.

Tapi lepas 2-3 kali try and error bagi Farley Rusks Aish sembelit, setiap kali bagi Farlery confirm sembelit, lepas tu terus aku bagi dia biskut Marie je sampai sekarang, kesian tengok dia teran poopoo sambil nangis. 

Biskut Marie perisa susu aku kasi, dia makan ok, tak pernah dah sembelit lepas makan biskut tu, baru ni aku pergi Jaya Grocer (iklan jap, Jaya Grocer best sebab ada Organic section..beratur barang organic dia, kismis, oat, macam-macamlah) aku beli biskut baru untuk Aish tapi tak test lagi



Tak taulah ok ke tak dengan Aish, tunggu cuti ni baru nak kasi sebab aku nak pantau dia poopoo ok ke tak nanti. Habis cerita biskut..bye, nanti aku cerita pasal Nestum pulak. Korang tak nak tau pun tak kira aku nak cerita jugak..hahaha..bye kerja melambak ni, sempat lagi aku dok update blog, cemerlang sangat.



9 comments:

  1. asyraf tak pernah makan farley rusk ni..sbb mummy is malas nak bancuh2 bagai..nak suap lagi..aduhaiiii..ya allah pemalasnya aku..huhu..

    ReplyDelete
  2. afiq tak suke plak bancuh gitu, dia lagi suka celup cket ngan air, pastu mkn sndiri mcm mkn cekedis giteww.. hihi.

    ReplyDelete
  3. Annaila dah tolak rusk...tak hingin dah die nak makan menda2 tu...biskut cekelat pun die taknak...tp cekelat die nak...terpakse mama nye pejam mata bagi je ape anak die nak...hihi..:p

    ReplyDelete
  4. Damia makan suka dia... wa dah bagi dia umur 5 bulan lagi

    ReplyDelete
  5. hafidh, klu tak nak mkn bubur.. lin bg biskut je... bancuh ngn susu... itu pun ikut mood dia..

    ReplyDelete
  6. saif setakat ni masih menerima segala jenis farley rusk. memang stok farley rusk xpenah putus la.baru ni bagi dia biskut heinz baby bites perasa epal, suka gak (mama beli sebab nak dapat tupperware free je).cerelac je dia takmo.air tangan mama lagi sedap katanya.hehe..

    ReplyDelete
  7. Aqil xmo dah rusk..memula je suka..wuwuwu.ni ada banyak lebih, mama dia yg tolong perabih. Btw, food finger only organik tu cambest, nanti wat review ok Erin :)

    ReplyDelete
  8. my ay makan farley masa umur 5 ulan.saja gatai pi bagi..
    lepas tu dah x suap dah..sekarang dah 6 bulan nak try bagi balik
    tah still mau ke x..

    ReplyDelete
  9. nak try gak nanti beskot2 ni semua..try bg beskot marie hai tu...tapi mikhail x minattt..manis kooott..dia menggelatat muak..hahah.,

    ReplyDelete