Klik Jommm

Friday, January 18, 2013

Aish @ 8 months



Aish dah tumbuh gigi, dah 2 batang belah bawah, excited aku gosok gigi dia..ehehehe. Alhamdulillah tak demam, just selesema and meragam je...je?? Padahal teramatlah meragam..haiyooo. Tengah gelak-gelak kang, tetiba menjerit marah, campak barang..hamboihh. Ada satu malam tu dia menangis je, menangis menjerit-jerit, tak tau nak apa, ku tekkan tak mau dia, pok pok suruh tido tak mau, botol tak mau, mummy mau sikit, daddy minta maaf ye tak laku. Dah tak tau nak buat apa, aku ajak suami jalan naik kereta. Aish takde buai di rumah, naik kereta saje boleh buat dia tidur. So pukul 1 pagi, kutip barang Aish, buat susu dan mari pusing Shah Alam. Lepas tu suami ajak pergi DEMC sebab selesema Aish tak baik-baik even aku dah bagi dia ubat klinik. Sebelum balik bagi dia makan ubat dulu, doktor bagi ubat mengantuk sikit, dah nak sampai rumah baru dia tidur, pukul 2 pagi sampai rumah, aku terus tidur dan esoknya EL, tak larat nak pergi kerja, suami half day petang, dia pun tak larat. 

Dari awal umur 8 bulan sampai la hari terakhir Aish berumur 8 bulan dia cuma tau angkat punggung dan goyang ke depan ke belakang saje, tak forward-forward lagi, duduklah menggoyang 2-3 kali lepas tu turunkan badan dan kembali menyusur, takpelah ye nak, slow-slow ye. Masa 8 bulan duduk pun dah stabil, kalau dulu tahan 3-4 saat lepas tu asyik nak terlentang je. 

Still bf sampai sekarang, susu aku takdelah banyak sangat, tapi kalau Aish tengah menyusu dan dia lepas kejap, menitik jugaklah susu keluar. Puas aku ajar tepuk tangan, sekali je dia buat, sampai sekarang tak mau tepuk dah, dah start memanjat jugak, kalau tengah menyusur dan nampak walker, mesti dia nak panjat walker, dapat panjat, nanti dia tolak walker tu dan dia berjalan, aku biar je, tapi aku ikut dia dari belakanglah, takut dia jatuh terlentang.

Lupa nak update masa umur 7 bulan dia dah pandai pegang botol sendiri, kalau tak dulu aku drive sambil pegang botol dia, sampai selekoh baru aku lepas kejap, sekarang sudah expert, rasa lega sangat sebab kalau dia menyusu tengah malam, takdelah aku ni kena berjaga duk pegang botol dia je..fuhh tersengguk-sengguk, sekarang bagi je botol lepas tu aku terus sambung tidur, tapi dia tetap akan bangun setiap 2-3 jam, aku beli botol banyak, so that tak payah aku basuh setiap kali dia nak susu, aku atur je 4 botol tepi katil siap-siap sebelum tidur. Malam Aish pakai MamyPoko, tapi tetap bocor, sebab dia minum banyak, ingatkan lepas pakai MamyPoko aku boleh tidur dengan aman damai, tapi tidak ye, by 4am, Mamy Poko sudah penuh..sobsss, kalau ku biarkan saje, memang basah habis seluar dia. Cuma sekali jelah aku tukar diaper dia, kalau masa pakai PetPet n Drypers waktu malam dulu, 4 kali tukar diaper, sengguk-sengguk aku ni hah.




Aish kalau duduk rumah, penat jugaklah nak layan, tapi kalau berjalan, pergi mall ke or duduk dalam kereta ke, insyaallah behave, dia ok je duduk dalam stroller and carseat, kalau ko berhenti je dia tak ok, selagi ko tolak stroller dia dan selagi kereta bergerak, takde hal, memang takde problem nak shopping pun kalau bawak dia. Jarang meragam kalau berjalan. Makanan pulak dah tak blend halus macam dulu, senang sikit kerja aku.

Ok tu jelah kot yang aku ingat sepanjang Aish 8 bulan, sekarang dah 9 bulan, bulan depan dah 10, nanti dah setahun, berjalan, berlari, school, lepas tu aku menambah anak lagi..update lagi progress anak kedua setiap bulan..hahaha. Ok, bye.


9 comments:

  1. aish skip takmo merangkak...nak terus berlari, baru best mama dia nak kejar...haha..:p

    ReplyDelete
  2. Hihi. Gigi 2 batang daa :-)

    Comrl tu duduk dlm stroller, behae pla. Iman duduk dlmstroller lama sket mulalahbising nk bdukung.sigh

    ReplyDelete
  3. takpe slow slow lain obaby lain perkembangan dia ye tak? walaupun i belum pregnant tp baca blog kwn2 lain huhu

    ReplyDelete
  4. aish macam big boy la.hehe..bila sebut pasal pampers tu baru perasan haah la saif pun sama tido malam bila bangun pagi memang penuh pampers tu tapi xpenah lagi sampai tahap bocor. memang mcm tu ek bila makin besar makin banyak kencing ek.

    ReplyDelete
  5. Yeayy! Aisy dah tumbuh gigi. Sep sikit ngan Aqil. Kita dah bigboy lah mama..memang nak jalan je, nak usha awek2 cun :D

    ReplyDelete
  6. Mikhail pun dah dua batang gak.. Kt bwh jgk..hihi.. Baik dia behave duk stroller.. Gud2

    ReplyDelete
  7. picture duk dlm stroller tu dh style big boss dah..huhu
    bagi arahan jer...

    ReplyDelete
  8. dh tumbuh gigi yek....seronok la nk gigit org nnt yek aish

    ReplyDelete