Klik Jommm

Wednesday, February 22, 2012

Multi Tasking

Dulu masa zaman anak dara, mana nak reti multitasking ni. Cara-cara multitasking pun makan sambil tengok tv, atau lipat baju sambil tengok tv, sudahnya program tv habis, baju tak habis-habis lagi dilipat. Sekarang, kalau hari cuti je mencicit rendam baju, sapu ruang tamu, buat breakfast sambil pilih baju nak masuk mesin, basuh bilik air sambil mandi, mop lantai sambil tengok tv, lipat baju sambil baring..eh..

Kalau bab masak lagi hampeh, kalau nak letak 2-2 kuali atas dapur, alamatnya satu menu mesti hangit. Tapi sekarang tidak lagi..macam iklan ko..haha. Sekarang lepas penat meredah jam, sampai je rumah, tempat pertama dituju adalah fridge, keluar kan barang-barang beku, rendam, capai sayur, siang depan tv, lelaju sedia bahan, azan maghrib je, terus pergi sembahyang, lepas sembahyang, sambung masak sampai suami balik, hidang, makan, kemas meja, supervise dapur. Supervise dapur pun masuk sekali, sebab lepas makan, En. Syg akan basuh semua pinggan, tapi lelaki, basuh pinggan lepas tu tinggal, sinki tak berlap, kabinet tak lap, lantai tak sapu, tingkap tak tutup.



Sup sayur dan ayam masak halia



Lala goreng berlada dan kacang buncis



Kangkung goreng dan ikan goreng



Bihun sup


Multitasking sangat kan, menyampah tak korang rasa..haha. Alah sebab masak senang bolehlah nak masak sekali jalan, cer masak kari ke gulai ke, tak ke mengagau-gagau. Ini menu dinner hari kerja, buat yang ringkas dan cepat je, sebab by the time En. Syg sampai kena make sure semua dah siap. Aku kahwin dengan lelaki gastrik kronik, so kena jaga perut dia, tapi dah jaga pun tetap sakit. 

Suami aku tu tetiap bulan appointment dengan pakar, dah bertahun-tahun, dari KPJ ke DEMC, CT scan lah, apa yang masuk kamera dalam mulut tu, tu pun banyak kali dah buat, ubat berkati-kati, tak jugak baik walaupun baru ni pakar cakap luka kat usus dia dah kurang. Aku tengok dia sakit sama je, ke dia buat-buat sakit..hehe. Aku rasa kena buat perubatan Islam pulak kot. Dia bukan stok yang lambat makan sakit, lepas makan ok. Taaakkkk, dia sakit sepanjang masa, tak pernah berhenti, ko makan ke, ko tak makan ke, tetap sakit. Dia muntah melewah-lewah, ko daya nak tengok laki hari-hari macam tu? Masa baru-baru kahwin dulu, hari-hari muntah, melebihkan aku pulak yang mengandung. Sekarang dah kurang sikit. Gambar kahwin kat Temerloh pun takde buat outdoor, sebab dia gastrik, sampai je depan rumah, muntah dalam longkang. Sampaikan dia pernah cakap "saya rasa nanti saya mati sebab sakit perut". Kadang-kadang aku ketawa dengar statement dia, kelakar ok "mana ada orang mati sebab gastrik, takkanlah sayang", kadang-kadang aku cakap camtu sebab nak comfortkan dia je, sian sayang mucuk aku tu. Sebab tu walaupun sekarang kaki aku bengkak macam mana pun, tak larat macam mana pun, aku bangun jugak pukul 6 pagi setiap hari nak buatkan dia breakfast, walaupun dia selalu tak bagi aku bangun, tak sampai hati nak biar dia berlapar sampai office baru dapat makan. Tak ke mithali aku ni..haha, nak jugakkk.


2 comments:

  1. heheh..same ar..sekarang tetibe jadi multitasking.. semua kene buat serentak..:)

    ReplyDelete
  2. aty: tulah, dah anak nanti lagi laju la kita buat kerja, macam lipas kudung

    ReplyDelete