Klik Jommm

Tuesday, December 10, 2013

Gaviscon - Bagaimana Menangani Gastro-Exophageal Reflux dan Pedih Ulu Hati Semasa Mengandung

Salam,

Tu diaaa.. panjang gile tajuk aku, baca tajuk je dah boleh tau isinya..hahaha. Ok serius sekarang, aku rasa kebanyakan reader aku hampir kesemuanya ibu atau bakal ibu kan? Ke ada yang bujang? Takpe kalau korang bujang sekalipun, boleh je baca entry ni, buat ilmu, mana tau satu hari nanti boleh praktikkan.

Kalau cakap pasal Gaviscon, aku dah kenal produk ni agak lama jugaklah. Al maklumlah suamiku penghidap gastrik kronik, so stok Gaviscon memang sentiasa ada. Masa awal-awal mengandungkan Aish dulu aku selalu kembung dan perut selalu tak selesa, sepanjang mengandung, aku tak boleh langsung makan pulut, serta merta kembung datang tanpa di undang. Aku ingat lagi masa tu Raya Aidilfitri 2011, hari raya pertama, sebulan puasa, aku nampak lemang..amboiiiii tak menahan, masa tu baru 7 minggu mengandungkan Aish, so aku makan je lah lemang tu, lepas tu, ambik ko tertonggeng-tonggeng menahan senak perut, suami aku bagi aku makan Gaviscon, sekejap je dah lega.

Itu cerita awal mengandung, masa dah trimester ketiga, pedih ulu hati tu memang biasa, sebab masa tu baby dah besar dalam perut, perut pun jadi sempit, so pedih ulu hati tu dah macam kawan sejati, hari-hari pun pedih ulu hati, tapi hati tetap gembira sebab tak lama lagi nak ada baby sendiri..wahaha dan paling gembira ada Gaviscon, telan sepeket settle pedih ulu hati tu, jangan risau Gaviscon selamat untuk ibu mengandung, tak percaya??, tengok ni:







Nak tahu lebih lanjut, klik sini Gaviscon



8 hari sebelum bersalin, tengok walaupun hidung kembang dan bersaiz mak gajah, aku masih gembira sebab ada suami yang supportive dan aku ada Gaviscon uollssss.

Ok, bye!


7 comments:

  1. Haah..btul..akk mkn gaviscon jugak..msa ngndung aish brp kali ntah mc sbb pedih ulu hati..sakit sgt..wuwu

    ReplyDelete
  2. macam comel je..macam comel je..jom preggy blk!!hahaha

    ReplyDelete
  3. comel naa perut mu kembar!
    kenapa ko x cakap muka erin macam aku besan!haha!

    ReplyDelete
  4. Owh..boleh makn time peknen rupanya..

    ReplyDelete