Klik Jommm

Monday, March 21, 2011

Akad Nikah di rumah lebih baik??

Pagi tadi kan, aku bangun awal, lepas Subuh tak tidur dah, kalau tak, mengagau carik selimut balik. Tapi sebab semalam tidur awal, seawal 10.20pm. Maka hormon mengantuk takde. Sambil iron-iron baju, sempatlah tengok Buletin Pagi and ada sorang Mufti Perlis ni bagitau akad nikah yang diadakan di masjid adalah menyimpang dari ajaran Rasulullah. Kalau tanya aku yang cetek agama ni memang la aku tak pernah tau pun, sebab biasa orang tua cakap "Nak membina masjid biarlah di masjid" gituuu. Baru pagi tadi aku tau yang Rasullullah sebenarnya lebih menganjurkan penikahan diadakan di luar sebab rasullullah tak nak kita mengikut Kristian yang berkahwin di gereja. Zaman Rasulullah, tak pernah pun buat nikah kat masjid kecuali satu je masa seorang perempuan datang ke masjid dan dia cakap dia nak kahwin, kebetulan ada seorang lelaki yang berada dalam masjid tu sudi mengahwini perempuan tersebut. Dia je lah yang pernah nikah di masjid. Waallahualam.

Kita tengok je lah apa respon mufti lain. Kotlah ada pendapat lain pulak ke. Kalau ikut aku, aku memang nak nikah kat rumah, sebab majlis aku kan buat sekali harung semua. Takdelah kelam kabut sangat, lepas nikah, amik gambar, terus tukar baju. Kalau pergi masjid, panjang la sikit ceritanya. Dekat rumah aku ada surau je, kalau nak nikah kat masjid kena pergi jauh sikit lah, campur sedara sesat lagi, tok kadi lambat sebab nikahkan orang lain dulu, tertinggal handbouquet kat dalam kereta la, tak ke dah lambat, nikah, tak sempat bergambar dah kena berdesup balik nak tukar baju. Kang nak temankan suami makan pulak. Idok la nak bior suami lapooo lepas akad, kang nak tunggu bersanding, dah gastrik datang, kang muka ada masam, tak lawa gambar kahwin aku sepanjang hayat.

Lepas tu kaedahnya dekat kawasan aku, tok kadi tak kasi bagi mas kahwin lebih, aku pun pelik, dia kata ikut mas kahwin yang kerajaan Pahang tetapkan je, aku rasa RM22.50 kot, ke sekarang dah lain? Ada orang Pahang yang tau?. Kitaorang ingat, nak lah bagi lebih sikit, tapi dia kata tak boleh. Eh, apesal orang dekat rumah aku boleh je lebih, tu yang kemusykilan tu. En. Syg cakap harga ikan je aku ni..tsskkk. Padahal, perempuan yang rendah maharnya lah yang lebih baik tauuu (sambil buat muka ekkksyeennn)

7 comments:

  1. tetibe ai pon kompius.. ai ingat nikah kat masjid tu lebih elok n afdal... rupernyer tak.. ai dulu nak nikah kat rumah sebab..eerr..piyed datang..!! n tak ley masuk mesjid.. but adik ai baru2 ni kahwin.. nikah kat mesjid..sebab my father cakap lebih elok.. wallahualam.. salah faham sikit.. n susah gak nak terangkan balik kat derang.. bende pon dah lepas kan... anyway..time kasih key untuk info... :)

    ReplyDelete
  2. tq for ur info, sy pon mmg nak wat kat umah je tp family kata wat kat masjid lg baik lps ni boleh la balik terangkan kat diorg... tq sgt membantu info ni

    ReplyDelete
  3. konpius juga mule2 dgr berite ni. bangun pg tgk ada org tag kat fb da pasal artikel ni.
    tp..takpelaa..i buat kat rumah je. heeeee

    ReplyDelete
  4. hi erin.

    terkejut gak dgr berita tu. nak tunggu keputusan je la.

    ReplyDelete
  5. mia salah seorang org negeri perlis..berkahwin di perlis..phk masjid x galakkan p masjid..takut kte ni melangkau batas2x x tentu...nie yg mia dpt le...

    tp sbnrnya wat di rmh sng..mudah nk atur majlis & agenda dgn OP,..mini pelamin akad nikah mmg boleh guna ble wat di rumah...

    ReplyDelete
  6. rumah sy kecik. jd x sesuai buat kat rumah. rumah flat je, tingkat 5. xde lift. tok kadi pon pk 2-3 kali kot nak daki. jadi bg sy, nikah kat masjid lah yg terbaik. sedara mara terdekat pun blh dtg. ini, dah lah rumah kecik, yg blh masuk pon 6-7 org je. belah lelaki lg, mn nak sumbat. tibe2 ada keluar fatwa mcm tu. rasanya, mcm nak tumpang rumah org yg keluarkn fatwa tu lah. dia kan dato' mesti rumah besooo.. :P

    ReplyDelete
  7. bagi saya lah...mungkin kalau nikah takpelah..tapi bab yang sampai pasang pelamin, kenduri kendara terus buat kat masjid tu yang tak kenan kot.
    tapi mak saya kata langkah pertama sebagai suami dan isteri seeloknya kat masjid.pastu dah habis ijabkabul, dan sembahyang terus balik... takde lah buat makan2 sume kat sana...

    ReplyDelete