Klik Jommm

Friday, January 27, 2012

Nama Baby

Dulu sebelum kahwin, bila cakap pasal nama anak, En. Syg mesti cakap:

"Kalau saya ada anak nanti, nama dia kena mula dengan huruf A, sebab saya nak anak saya jadi yang pertama, berani, selalu ke depan and saya nak nama ringkas je, AMNI, cukup"

issshhh aku tak boleh betul, kalau nama mula dengan huruf A aku tak kisah, tapi kalau nama anak seketul je, kesian la pulak, rasa macam tak cukup, tak sampai, tak puas nak sebut..haha. 2 suku kata nice, tapi kalau 3, kesian pulak, sebab banyak sangat. 

Perkara pertama yang kitaorang bincangkan bila je tau aku pregnant selain brand stroller adalah nama anak. Hari-hari balik kerja mesti bawak balik nama baru, tapi semua bermula dengan huruf A lah. Aku selalu cari nama baby girl, En. Syg cari nama baby boy. Punyalah feeling kata ko, budak baru nak jadi dalam perut, mak ayah sibuk nak namakan dah.  Dari satu suku kata, dah jadi 2, tiba-tiba En. Syg ok pulak. Dia pernah suggest satu nama baby boy kat aku, dia kan suka main golf, so nama pemain golflah yang dia suggest. Aku suka nama tu tapi cari punya cari takde makna, so aku reject. Dah jangan ko ingat dia nak bagi nama Tiger Woods pulak, aku meroyan dulu nanti. Zaman sekarang bukan macam zaman dulu, bagi nama ikut sedap bunyi je. Zaman sekarang orang dah berilmu bagi nama anak bunyi cantik, makna baik, walaupun takde makna dalam Bahasa Arab, tak kisahlah BM ke Parsi ke, asalkan ada makna yang baik.

Macam nama En. Syg: Asrul Sani, dia anak kedua sebenarnya, tapi arwah abang dia meninggal lepas seminggu lahir, so sekarang dia jadi anak pertama. Makna nama En. Syg "rahsia kedua" begitu dalam maksudnya. Tu pasallah kalau aku tanya sikit contoh "Syg nak pergi mana" jawab dia "Rahsia", nak je aku gigit-gigit budak ni, manjang dia jawab rahsia, tapi tu jawapan masa nak bergurau lah, kalau serius sibuk nak jawab rahsia, aku pok kan aje. Nama aku pulak: Jasrina, tu nama hasil gabungan nama Pa: JAmaludin dan nama Ma: SeRIah, jadilah Jasri. Nama Along aku Jasriwati, lepas aku lahir Pa terus daftar Jasrina. Bengkek gila Ma aku masa tu, sebab dia nak nama yang ada makna, so lepas tu setiap kali dapat baby baru, Ma aku akan cari nama siap-siap, so 4 orang nama adik aku semua ada makna, kitaorang berdua je takde..sobss. Tapi sebab nama aku adalah pemberian Pa, nama aku tetap cantik, cuma takde makna jelah..boleh tak nak perasan gitu.

Masa pilih nama untuk baby, takde problem pun, aku pun surprise, sebab nama yang En. Syg suka, aku pun suka, takde gaduh, takde kecik hati, takde merajuk. En. Syg suggest satu nama masa kitaorang dalam kereta, dan satu lagi aku suggest masa kitaorang tengah baring-baring sebelum tidur, that's it, DONE. 2 suku kata bermula dengan A, nak cari nama lelaki huruf A sangatlah susah. Satu lagi nama yang En. Syg suggest memang dah lama aku suka, aku selalu membayangkan orang yang ada nama tu orangnya hensem, tinggi, putih, alim-alim, baik hati, semua yang baik-baiklah. So bila En. Syg sebut je aku terus OK. Sekarang dah start panggil baby dengan nama dia. Semoga anak aku ni "cantik" rupanya, "cantik" kelakuannya, dan "cantik" hatinya secantik namanya, insyaallah amin. Mummy luv u baby..eh tiba-tiba sangat.

3 comments:

  1. huu saya belum decide lagi nak ltak nama ape...

    ReplyDelete
  2. amal: decide cpt, dah nak bersalin tu..haha

    iedayah: i'allah adalah rezeki tu nanti

    ReplyDelete