Klik Jommm

Thursday, August 16, 2012

Aish demam ;(

Last week Aish demam, Jumaat malam masa menyusukan dia dalam bilik aku rasa macam kepala dia panas, aku pasang aircond, aku ingat perasaan aku je. Aku rasa dahi dia, aku rasa dahi sendiri, rasa dahi dia lagi, rasa dahi sendiri pulak..hmmmm macam sama panas je dahi dia dengan dahi aku, tak demam kot. Lepas tu sambil menyusu sambil mengamuk, mak mertua aku pun ada cakap siang tu dia meragam sikit, lepas susu aku bagi Aish kat En. Syg, atok dia main dengan dia, lepas tu atok dia cakap dahi dia panas..eh, macamana aku jadi emak ni, anak demam pun tak tau. Ok, first time ada anak, dimaafkan.

Terus bagi ubat dan aku jerlum kepala dan badan dia, malam tu Aish tidur dengan kitaorang, memang tak lenalah aku tidur, sikit-sikit bangun, jerlum kepala dia, aku risau, budak kecik kalau demam kan kesian. Esok pagi demam dah baik alhamdulillah, tapi dia selesema pulak, meleleh je air hidung sama naik dengan air liur menitik-nitik. Memang asyik mengamuk jelah dia satu hari sebab tak selesa, susah nak bernafas. Mula-mula kitaorang sedut hingus dia dengan penyedut hingus tu, apa tah namanya aku pun dah lupa, tapi dia asyiklah meronta-ronta, aku takut terjolok ke dalam je, so aku tak bagi En. Syg pakai benda alah tu. Alternatif lain, En. Syg sedut hingus Aish manually pakai mulut, dia sedut, bagi Aish kat aku, lari masuk toilet..hehe. Banyak kali jugak dia sedut, Aish besar nanti kena baik dengan daddy ye, mummy pun tak sanggup nak sedut hingus Aish macam daddy buat. Aku ni penggeli tak bertempat, masa Aish mula-mula lahir dulu, nak basuh tahi dia pun aku geli, En. Syg yang selamba je basuh pastu ejek-ejek aku "apalah, tahi anak pun nak geli". Tapi sekarang tidak lagi, beraklah banyak-banyak dik, mummy rela je.



Budak demam, sekarang dah pandai hisap puting, kalau takde puting, tak lena dia tidur. Tapi bila dia dah lena aku cabut.



Mengepit je dengan aku bila demam, sebab dia asyik terkejut bila tidur, tengah tidur kang tetiba terangkat badan dia, lepas tu menangis, sebab tu aku pangku, bila dia terkejut je aku peluk.



2 comments:

  1. kesian... anak demam mmg kita susah hati... get well soon aish.

    ReplyDelete
  2. kalau anak demam memang susah hati..dear..anak u selsema tu..i cadang kan u beli penyedut jenama basilic..since u pon kat rawang tu..ade jual kat kedai baby depan area ambank tu..tah ape name kedai tah..mahal sikit penyedut tu..tapi senang...same macam asben u sedut..tapi kali pakai tiub..tak masuk dalam2 pon..kat depan lobang hidung then soh asben u sedut kat lagi satu corong..sucking die kuat tau..ley kuar ar hingus2 semua..i pakai tu ar dulu mase anak i selsema..alhamdulillah berkesan..dan lagi satu..dokter soh i beli 'sterimor nasal spray'[air garam] kat farmasi..untuk baby nyer..kalau hidung tersumbat sembur nanti die cair dan keluar..then ley terus sedut buang..:) juzt sharing..sebab i tau rase nyer..kesian kat anak..ritu anak i pon kene teruk gak...sampai tak ley tidor ngamuk2 hidung tersumbat..

    ReplyDelete