Klik Jommm

Tuesday, August 28, 2012

Balik Kampung

To Anon yang bertanya pasal white paper bag masa aku kahwin dulu, kalau takde kat Tesco cuba cari mana-mana kedai jual bahan bakery, insyaallah ada, kalau takde jugak, tak taulah akak kat mana lagi yang ada. Aku malas nak reply comment kat thread tu, malas nak kelebet entry lama. Hope it help ya!

Ok, ni cerita rewind namanya, sebab dah up entry beraya, baru hari ni nak cerita balik kampung. Aku balik Temerloh hari Sabtu, sehari sebelum raya, cuti dah tinggal hujung-hujung nafas, nak pulak minggu ni adik ipar kahwin, kenalah ambik cuti jaga anak dirumah, mak mertua nak membz buat persiapan kenduri.

Tapi aku takdelah bertolak pagi-pagi subuh, aku bertolak tengahari lepas mengemas bilik tau, habis licin berkilat aku kerjakan bilik tidur aku, sebab biasanya orang akan tumpang sembahyang dan toilet kat bilik tu, so takkanlah nak tinggalkan bilik bersepah-sepah kat ibu mertuaku. Toilet pun aku basuh siap, kasi wangi meletop-letop. Barulah senang hati nak balik beraya di Temerloh.


Driver tercinta, ni semangat raya namanya, pakai tshirt dengan songkok, tu pun aku yang beria-ia balik Jelutong kutip songkok dalam lemari, kalau nak tunggu dia ingat nak ambik sendiri, mintak mahaplah, kalau balik kampung tu, dia tau angkat beg je, baju apa yang aku bawak untuk dia pun dia tak tau, dia tau pakai je, gamaknya kalau aku lupa bawak baju dia, sehelai sepinggang jelah ko bang oi, nasib baik dapat isteri pantas cam ai..ahaha, lepas mandi, dia main sebut je

Boxer kat mana?
Beg hijau
Baju melayu?
Tu dalam beg sogo
Jeans saya awak bawak tak?
Dalam beg hijau, bawah boxer purple
Stokin?
Kat tepi zip

Aku main sebut, tak payah tengok, dah tau kat mana, efficient ke tidak isteri anda ni bang? Masa raya baru ni dia terkagum-kagum bila nampak sampin dia ada dalam beg, dia tak sangka aku boleh ingat nak bawak, sebab sampin tu kat rumah Jelutong. Suami, sila kagum selalu, sebab banyak lagi kebolehan terpendam yang masih belum ditunjukkan lagi.

Sejak beranak kecik, tempat aku adalah di belakang, diharamkan sama sekali duduk depan pegang anak, haram, berdosa tau, berdosa kalau buat sebab ingkar cakap suami. Kat belakang memang workstation aku sekarang, kat situlah beg diapers Aish, bantal, lampin-lampin buat tutup tingkap kereta, carseat, toys aish, semualah.



Good boy tidur, kereta baru gerak 5 minit, terus tidur, aku pegang sekejap, terus letak dia dalam carseat and dia tidur sampai Temerloh, berjaga kejap je bila kereta berhenti.


Anak dah tidur, aku masukkan duit dalam sampul, senang hati boleh bersenang lenang tak payah lenguh tangan dukung anak. Aku sempat tidur lagi dalam kereta, kitaorang balik ikut Genting, makin syok lah Aish tidur sebab kereta kona lipat kanan, kona lipat kiri, sedap je beralun-alun feeling buai.


"Dah sampai ke mommy? mana nenek adik?"

Terjaga masa berhenti isi minyak. Sebab dia goodboy sangat mummy kasi dia upah


Terus tertidur balik and kitaorang sampai Temerloh dekat pukul 4, masa tu Pa aku, abang ipar and adik aku tengah bakar lemang, tahun ni buat lemang sendiri sebab dah duduk rumah kampung, sebelum ni duduk kat taman cemanalah nak bakar lemang kan. Btw, rumah yang kat Taman tu family aku buat homestay, so sesiapa yang nak buat kenduri bertandang ke, nak jalan-jalan Temerloh ke and cari homestay, meh sewa dengan family aku, rumah di Taman Sri Semantan 3, 15 minit je dari Temerloh exit. Nanti dah dapat gambar rumah aku buat sticky post la eh.

Kitaorang balik hari Sabtu tu, jalan clear gila, tak jammed langsung, senang hati ai, pak mertua aku siap bekalkan 5 liter air buat basuh punggung Aish, kot-kotlah jammed and toilet penuh, bolehlah basuh punggung anak tepi kereta je kalau dia memerut. 

Statement tak menahan Ma aku masa kitaorang buka puasa terakhir malam tu "Ma rasa macam tak nak makan, dah kenyang rasanya tengok semua anak ada" hehe..sayang Ma


2 comments:

  1. baru terperasan lah..layout baru??layout raya yea??hihihi..behave sungguh aish dalam kereta..semangat nak balik kampung yea nak.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ira: a'ah layout raya..haha..suka tak?? gambar besaq gile, seronok tengok..eh terpuji blog sndiri pulak.

      Delete