Klik Jommm

Tuesday, September 1, 2015

Potty Training

Salam,

Aish dah 3 tahun 5 bulan September ni, errr kalau ikutkan dah patut free diaper dah anak aku tu sebab tahun depan dah nak sekolah, tapi omaknya ni yang asyiklah duk bertangguh-tangguh nak PT kan dia, hahahaha macam tak berapa tabah je nak mengelap sisa kumbahan atas lantai tu. Plan asal, aku ingat nak PT kan Aish masa aku dalam pantang, tapi ku tunda-tunda sampailah hari ni masih belum free diaper. Bila tengok dah ramai kawan sebaya dia yang free diaper, wahhh terus berkobar-kobar omaknya ni nak PT kan big boy tu jugak

Sebelum PT kenalah ada semua barang ni..hahahaha nampak tak aku beli dah berbulan-bulan tapi asyik menangguh je. 




Waterproof Sheet Protector, aku letak kat toto depan tv, sebab Aish suka baring-baring, kot kalau dia terkencing idok la menangis sangat mak ko ni duk membasuh toto kan. Errr aku ada jual jugak ni, murah aje, RM40.00 x masuk pos, haaa sempat lagi menega mak ko ni ;p

Toilet Seat, En. Syg belikan dekat One Baby World

Seluar dalam dan seluar pendek, kena ada banyak untuk waktu-waktu kecemasan..hahaha. En. Syg beli kat Giant je, tapi mahal jugak seluar dalam tu, RM17.99 untuk 1 set, 1 set ada 4 helai, Aish pakai saiz S, ku ingat tak muat, rupanya memang sedang molek dengan dia, kot ada kumbahan tu takdelah cicir sangat sebab pakai seluar dalam. First day ku pakaikan seluar dalam je, 2nd day aku pakaikan seluar dalam dengan seluar pendek sekali.

Sebelum PT kena tarik nafas dan pesan dengan diri sendiri, tak boleh marah-marah ye mommy. Banyak jugak kutip tips-tips dari mak-mak yang dah berjaya PT kan anak:

1) Tak boleh marah kalau anak terlepas sisa kumbahan, kena la senyum je dan pesan, kalau nak poo or pee bagitau mommy ye Aish.

2) Bawa anak ke toilet setiap setengah jam, lepas dah boleh baca pattern dia pee, baru ko jarakkan sikit. Macam Aish hari tu ku buat setiap setengah jam, lepas tu setiap sejam.

3) Jangan asyik-asyik tanya, Aish nak poo?? Aish nak pee?? stress anak ko, eh Aish memang stress kot..hahahaha sampaikan dia jawab balik, "xde kencing..xde!"

4) Setiap setengah jam bawak je anak ko ke toilet, tak payah tanya dia, bawak aje.

5) Kalau budak yang belum pernah poo kat toilet dia akan fobia sikit bila ko letak dia kat toilet seat, so pegang dia tau masa dia tengah poo.

6) Puji anak setiap kali dia berjaya poo or pee

7) Ajar anak poo kat toilet terus instead of menatang plastik yg bentuk macam mangkuk tandas tu yang boleh poo di mana-mana, haa menatang tu lah, aku pun tak ingat apa nama dia.

8) Nak lagi best, janji belikan hadiah yang dia suka kalau dia berjaya free diaper

Ok setakat tu tips yang aku ingat. nanti kalau ada tips lain aku update lagi ye.

UPDATE AISH:

Aku PT Aish 2 hari, dan 2 hari tu asyiklah terbabas, sebab setiap kali aku bawak dia ke toilet dia tak poo or pee pun, asyik cakap takdeeee manjang, bila ko tinggalkan dia kejap nak basuh poo Alana, or ke dapur goreng ayam ke, dan-dan tu dia pee tau, sabor jelah aku ngan anak bujang ni..hahahaha, takpe tu kira intro, this weekend mommy train lagi ye, so lepas ni every weekend aku nak PT Aish sampai berjaya, moga aku jugak berjaya tidak bertukar menjadi gorgon..hahaha.

Ok, bye!!


3 comments:

  1. hahaha sy bab nak bersihkan poo n pee tu lah smpi skrg x cbe PT utk ank..dia dh 2y4m.. bila nk train.. xlama lg nak keluar bb..arap mampu lah buat msa cuti panjang nt..hehehe..

    gudluck utk awk

    ReplyDelete
  2. hahaha..lom ada kekuatan nk ajor lagi, anak pon da 2 taun lebih da ni. aduiiii

    ReplyDelete
  3. Nk try PT dak Aish jgk.tp tggu cuti sek bln 11 kot..skg xblh sbb isnin jmaat aish dok rumah pngasuh..tkut kompius...

    ReplyDelete