Klik Jommm

Thursday, November 10, 2011

Hari Raya Haji

Raya Haji baru ni of courselah balik Pahang sebab Raya Puasa hari tu dah balik Rawang kan. Barulah namanya adil dan saksama. Lama gila kot aku tak balik Temerloh, last time masa Raya Puasa hari tu, tu pun mabuk jangan cakaplah. So balik baru ni memang gegila melepas rindu dendam kat masakan Ma, teringat-ingat teh Ma buat, lazat gileeeeee, kaw jangan cakaplah. Tapi aku boleh minum sikit jelah, tak elok pregnant minum kafein kan.

Pagi raya, kitaorang yang perempuan siapkan breakfast, aku memang ngelat jelah, aku tak boleh bau tumis-tumis ni, aku tolong sipi-sipi je, pastu buat air je..haha, takpe menantu perempuan Ma aku rajin ke dapur, so anak perempuan Ma ni boleh buat-buat malas. Menu pagi raya Nasi Tomato dengan Laksa. Siap breakfast, yang lelaki pergi sembahyang raya, yang perempuan bersiap sambil menguruskan anak-anak (wahhh cam ramai je anak diaorang kan, padahal akak aku anak sorang, adik lelaki aku pun anak sorang, anak aku in the making)



Balik sembahyang, sambung makan lagi, oh kitaorang wajib berbaju melayu dan berbaju kurung di pagi raya haji, bukan pagi je the whole day.





Siap makan, rehat-rehat kejap, lepas tu gerak balik kampung Pa aku kat Kerdau, dekat je, dalam 15 minit dari rumah kitaorang, pergi beraya rumah sepupu Pa.






Anak buah yang digerami, dah setahun sebulan, takmo jalan lagi dia, bila kitaorang pimpin jalan macam ketam, senget sebelah..haha nasib comel




Adik bongsu aku, makan mee kari kat rumah ni, syok gile, sedap



En. Syg takmo makan, memula jelah, lepas tu aku cakap mee kari sedap, dia pun sibuk nak makan.

Balik dari kampung, kitaorang tidur jap, dalam pukul 4, family ayah sedara aku pulak datang, penuh satu rumah, seronok. En. Syg cakap first time dia pakai baju melayu satu hari on Raya Haji dan pergi beraya. Meriah kan, so kalau camni, tetiap tahun Raya Haji, kita balik Pahang la eh..haha. Tapi yang paling seronok bila berkumpul semua 6 beradik, 3 menantu dan 2 cucu, request pulak macam-macam suruh Ma masak, perghhh rasa takmo balik Subang dah. Dapat pulak makan mee goreng, tempoyak ikan patin dengan budu, serius sedap, huiii bertakung-takung dah air liur ni, bulan depan nak balik Pahang lagi.


No comments:

Post a Comment