Klik Jommm

Monday, July 16, 2012

Breastfeeding Journey: EBM Stok

Sekarang bz teramat, memang tak sempat langsung nak update. Hari ni nak cerita pasal EBM stok aku yang ada berapa ketul je, dah tinggal kenangan pun sebab semua pun dah habis diminum.



Sebelum naik kerja, EBM stok aku cuma ada dalam 70 oz ++, sikit kan. Ni menumpang fridge mertua, tak boleh buat stok banyak-banyak sebab tak muat, ni pun boleh letak kat depan pintu fridge je, sebab belah dalam dah penuh stok makanan. Aku tau sepatutnya EBM kena letak belah dalam, tapi kang tercampur dengan ayam ikan segala, dah jadi perasa lain pulak. Masa cuti bersalin 2 bulan tu, nak buat stok sangatlah mencabar, sebab anak aku tak mau tidur siang, kalau dia tidur pun tak sampai 20 minit, kalau dia dah tidur, takkanlah aku nak mengepam sebelah dia, kemain telinga lintah lagi dia, baru bunyi sikit dia pun terjaga, sia-sia usaha sejam aku nak dodoikan dia bagi tidur. FYI, sampai sekarang pun dia tak mau tidur siang. Nak pam dekat luar bilik, seganlah aku, kan bapa mertua ada kat rumah. Malam je aku dapat pam, tu pun sekali dua je. 

Naik kerja, aku pam 3 kali sehari, paling banyak aku boleh dapat dalam 11oz je, setiap kali pam dapat paling banyak dalam 3 oz, tu masa mula-mula kerja, sekarang makin lama makin sikit, shaklee aku makan, domperidone aku makan, ESP aku minum, power pumping pun buat tapi tak menambah pun susu aku, makin kurang adalah.



Hasil 4 kali sesi mengepam

Aku tak taulah orang lain, tapi nak dapat 3oz tu sejam lebih aku mengepam ko tau, aku rasa cik N aku ni tersumbat kot, even kalau dah bengkak pun yang keluar tik..tik..tik, halus je susu yang keluar, kadang-kadang tak keluar langsung even dah tuam dengan air panas pun, kalau Aish hisap je boleh hilang bengkak dengan cepat, kadang-kadang aku kuatkan suction pam, rasa nak putus cik N, tetaplah susu segan jugak nak keluar. Bila marmet ada je susunya, tapi kalau pam, alahai. Kalau betul tersumbat nak buat macamana eh?




Ni sejam lebih baru dapat 4 oz, tu pun tak selalu, mengepam masa dalam pantang kena ikut mood anak, kalau dia ok, boleh lah aku dapat sampai 5 oz, kalau mood dia tak ok, baru setup pam, dia dah terjaga balik camno? 




paling sikit



paling banyak satu sesi mengepam 6 oz, ni aku pam sebelum balik kerja, lepas tu bawak balik cik B kosong kat anak, kesian tengok dia hisap bersungguh-sungguh tapi susu keluar sikit. Bila stok makin lama makin kurang, susu yang aku bawak balik hari-hari pun tak cukup, akhirnya anak aku kena top up dengan formula, takde pilihan, takkan nak biar anak lapar. Aku asyik bagitau diri sendiri, jangan stress, jangan sedih. Sampai sekarang pun aku pam lagi and bawak balik susu hari-hari, sehari dapatlah dalam 5 oz, tak cukup, top up formula. Hari-hari doa janganlah putus susu aku, harap sangat dapat susukan Aish sampai dia 2 tahun. Aku rasa sebab utama susu aku makin kurang, sebab aku letih, terlalu letih berulang alik, serius aku give up hari-hari, tapi bila balik kerja, sampai rumah mertua, tengok anak, tak jadi nak give up. Esoknya aku give up balik, macam tu lah aku hari-hari.



Aish kenal suara aku, sampai rumah bila aku tegur je dia, terus mencebik, tu nak cik B la tu, kalau aku panggil dia berkali-kali, tapi tak hulur jugak cik B

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*


Alah bucuk-bucuk  :D




9 comments:

  1. erin, kite nih pantang dah 3weeks..since besalin dah topup fm..sedey..tp pikir xnak ank lapar kn..susu mmg xbape nak meriah..huhu..sama2 la kite berdoa supaya susu makin byk..caiyok erin! sama2 kite rajin2 pump eh..

    ReplyDelete
  2. Hahaha..siap mencebik tuu..

    Pasal susu kurang tu maybe la kot sebab Erin letih bagai..jangan give up! Boleh bagi semangat kat i sekali yg berniat nk bf anak sampai 2 thn. :D

    ReplyDelete
  3. alalala manje2 die...hihi...
    tkpe erin, yg penting anak kenyang....:)

    ReplyDelete
  4. cute la muka cebik dia tu... pandainya...

    ReplyDelete
  5. alahaiii comelnya dia mencebik...xpe, jgn give up k...bykkn berdoa supaya Allah x putuskn rezeki tu utk anak :)

    ReplyDelete
  6. alahaiiii pandai nya buat muka.hmm xpelah kalau takat tu yg ada.jgn strees eh =)

    ReplyDelete
  7. amboi pjgnya bibir dia.Maklong rasa nk tarik jer bibir dia nie

    ReplyDelete
  8. Erin,

    People said 'Too much of everything always leads to nothing'

    U kena try one by one milk booster. Tengok ada kesan tak dgn badan u :)

    Lain orang, lain milk booster dia ;) Anyway, jangan stress and give up ok!

    Top up fm pun takpe.. FM is no evil.. and we as a mother cannot be ego when it comes to this situation. Yang penting, anak kita kenyang and sihat ;)

    Take care and all the best!

    ReplyDelete
  9. haah try milk booster yang lain..amalkan makan kurma..kopi kena stop terus..cuba minum horlick atau..milo..insya allah blh increase tu..ms pump tu yg tgk susu kuar, ms pump tu cuba tenangkan diri baca majalah ke..saya blh nampak beza anak 1 dan kedua..makan pucuk pegaga..

    ReplyDelete