Klik Jommm

Monday, September 23, 2013

Mengecat: Design Feature Wall Room/Playroom

Salam,

Happy Monday semua. Hari ni nak cerita pasal progress bilik Aish. Actually feature wall bilik ni kitaorang dah siap cat pun, tapi sekarang tengah proses touch up sebab bila dah siap, macam-macam pulak problemnya..pffttt sabor jelah. Kerja mengecat memang En. Syg yang buat 100%, bila dah siap and lari sikit dari apa yang dia expect, dia boleh merajuk ko, terus keluar dari bilik and makan nasi ayam yang aku masak sebelum tu..hahaha kelakar pun ada. Disebabkan buruhku merajuk, kerja touch up semula dia suruh aku yang buat..eiiii mengada sangat, aku picit kang tau laa. Bukan la teruk sangat pun, tapi dia cakap dia frust bila benda tu tak begitu jadi..so dia willing jaga Aish dan aku touch up semula feature wall. Nanti bila dah siap feature wall aku share dengan korang tips nak cat dengan cantik ok, so that tak jadi macam kitaorang ni, dah satu kerja pulak nak touch up semula, tapiiiii aku suka la kerja touch up, pakai berus lukisan tu, rasa macam pelukis hebat tetiba..wahahaha over.

Oklah hari ni nak reveal design feature wall aku, design senang je sebab kitaorang malas nak mengukur bagai. Mula-mula masa decide nak cat bilik Aish ni, aku berkenan gila dengan design diamond ni



Image: Google

Berkenan sangat, siap study kat youtube dah cara-cara nak buat design ni, tapi seriously memerlukan kesabaran yang tinggi, kena ukur, lukis dengan pensil dulu, baru boleh letak masking tape, memang banyak kerja, so En. Syg mempengaruhi aku untuk tukar design.



Lepas tu kitaorang nak buat design ni, ala- ala matahari, senang sebab ko tak payah nak ukur sangat, agak-agak je besar mana sinaran matahari tu ko nak buat. Tapi lama-lama aku tak berkenan pulak sebab design ni sama macam bendera jepun tu ha, tak suka, tak suka padahal suami aku dah excited nak tampal masking tape dah, nasib baik ku tahan jebat..hehehe aku kan jenis tak tetap hati. So google punya google, aku jumpa design kat bawah ni pulekkkk



Ceria sangat, ada 3 warna, tapi suamiku pulak tak suka design yang sama macam ni, dia nak buat besar kecik, lebar, sempit sesuka hati, so that dia tak payah ukur, nampak nor ko malas kan bang, baiklah saya ikut saja. Disebabkan gambar ni jugaklah aku buat 3 warna yang berbeza untuk feature wall, kasi nampak ceria sikit, tu memang last minute plan. Kitaorang buat warna biru pekat sikit, biru cair dan lime green sebab lepas aku tengok gambar ni, macam berkenan la pulak gabungan 3 warna tu. Ok tips, sebelum ko decide design and warna, sila google banyak-banyak and decide betul-betul, mengecat dengan anak kecik memang mencabar, dan jangan lupa pilih warna yang ceria untuk bilik anak, kalau ko salah gabung warna pun pelik jugak nanti, pandai-pandai la ye



Color combination bilik Aish

Ok moh kita tengok feature wall yang dah di masking tape kan













Kitaorang memang tak ukur, main taruk je sesuka hati, En. Syg tampal while aku tengok dari jauh to make sure line tape tu lurus, kalau ko tengok line tu memang tak begitu lurus pun tapi tegak la jugak, memang kitaorang tak expect masking tape tu lurus, asal tak tersasar jauh sudah, senget sikit barulah seni namanya dak..hehe. Masking tape tu lepas cabut akan jadi line warna putih, so yang lain tu kitaorang cat jadi biru gelap, biru cerah and lime green, selang seli, minggu depan lepas siap touch up aku up gambar feature wall yang dah siap ye, in a mean time..sabarlah menanti..wahhh over sangat macamkan orang nak tengok sangat, tapi geng whatsapp gojes dah tengok..haha, tak sabor nak tunjuk. Ok, bye!


17 comments:

  1. Gigih betui ibu dan ayah Aish....seronok deco2 bilik anak tercinta nih erin :)

    ReplyDelete
  2. Memula tanjat gegurl nengok yg pic 1st tue igtkan bilik aish aku da mula nak jerit jeles..
    sebab aku teringat ko tnjuk lam group kuda lain..

    erin cepatla tnjuk terus bilik aish da siap ngn perabot sume skli bagi..Sian aku xda umh sdri lepas rdu tgk org pnya jelah..

    ReplyDelete
  3. eh kenapa i berkenan giler dgn corak matahari tu? huwaaaaa kalau jumpa awal2 dah lama ku draw corak tu...

    ReplyDelete
  4. wahhhh mst lawa ni.huaaaa semua org makeover bilik n rumah.cantikkk.nasib lah kita ni duk umah MIL.tgk jelah bilik yg ada tu.wakakaka~

    ReplyDelete
  5. alaaa aku ingtkn ade gambor dh siap cat!!

    ReplyDelete
  6. Syoknya makeover rumah.dah siap cantik mesti puas hati abis

    ReplyDelete
  7. buat sndr mesti lg puas hatikan?

    bilelah nak ade umah sndr nie

    ReplyDelete
  8. jatuh cinta la pulak yg design no. 1 tu.. kenan sungguh :)

    ReplyDelete
  9. matari tu comeiii oii..tapi mcm tak kreatip jer..eh musim org ngecat umah ke skrg ni hahahaha..

    ReplyDelete
  10. wahhh bez nye pandai deco2 umh ni.. uols sy baru je berjinak2 ngan blog ni.. jom la jengah2 blog sy.. hehehe...

    http://azuramaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. cepat sikit erin.meluap2 nak tgk ni haa

    ReplyDelete
  12. Sure lawa giler ni..hhehe..xsaba akk nk tgok

    ReplyDelete
  13. ehh tetibe rasa mcm nak mencelah gaks...tak sabar tgk hasill!! ;)

    ReplyDelete
  14. dah siap kan rin..cepatla tunjuk..hehe :)

    ReplyDelete