Klik Jommm

Tuesday, October 18, 2011

Masakan Pertama

Since kahwin dan duduk sebumbung, dekat 3 bulan jugaklah aku tak masak. Bukan taknak masak, dapur takde. En. Syg takmo beli sebab kitaorang akan pindah lagi, so memang taknak beli barang banyak-banyak, nanti susah nak pindah. Tapi tunggu punya tunggu, lambatnye la hai nak dapat rumah, tekak dah naik muak makan kat luar, sampai tahap tak tau dah nak order apa. Bukan aku je, En. Syg pun sama, dia kata geli tekak makan kat luar, tau takpe. Nasib baik ada orang kasi hadiah kahwin dapur gas, kan mudah kerja, angkut saja dari rumah mertua, tu pun jenuh gaduh-gaduh manja aku cakap aku nak masak jugak ceeeee bajet macam pandai je kan.

Masa tak mabuk sangat, rajin jugaklah aku masak, bila dah start pening dengan bau tumis, kirim salam. Mau aku pengsan kat dapur sambil menumis kang. Sape yang susah?? ahkakkk jugak. Dahlah En. Syg balik kerja memalam buta, kang kalau aku dah pengsan, sape nak tutup api dapur, terbakar kang, sape nak mengganti rumah orang..haha..over imagine aku ni. Masakan pertama, of courselah yang paling senang..



Spagheti, senang je kan
 

Ni masakan hari ke-3 dah kot, periuk tu bukan keje aku, tu En. Syg
Cuba tengok lauk letak dalam apa..haha, biasalah rumah bujang lagi. Ma aku ada bagi set pinggan mangkuk, tapi aku malas nak bawak, takut pindah nanti nak angkat ke hulu hilir tu yang tak kuasa. Tu jelah nak tunjuk pun, banyak-banyak kang muntah pulak. Walau taklah sesedap mana, tapi lagi puas rasanya masak sendiri dari makan kat luar. Kalau makan kat rumah En. Syg memang makan menambah-nambah, hari-hari sebelum balik kerja mesti tanya aku masak tak. Sekarang ikut mood, kalau sihat aku masak, kalau tak sihat, memang kena beli je lah. Bab menumis tu yang aku tak tahan, loya. Hari ni pun loya juga sebenarnya, tapi kesian kat En. Syg sebab semalam dah makan luar, so hari ni ingat nak masak jugalah. Ok bai, nak balik cepat ni, nak beli lauk.


1 comment: