Klik Jommm

Monday, January 27, 2014

Nasi Air

Salam,

Eh korang pernah makan nasi air tak? Aku rasa orang pantai timur je tau, nasi air means bubur nasi yang di makan dengan lauk. Kalau orang Key Ell ni of courselah panggil bubur nasi ye dak. Seingat aku dari kecik sampai dah tua bangka ni, pernah sekali je Ma aku buat nasi air, itulah sekali sebab Pa aku peminat tegar nasi, dia nak nasi, nasi, nasi je..hahaha. Kalau Ma aku masak mee contohnya untuk lunch, jap lagi kang dia mintak nasi jugak, disebabkan Ma aku malas nak buat kerja 2-3 kali, memang jarang kitaorang makan selain nasi waktu lunch and dinner, breakfast je lah pun yang boleh makan lain sikit selain nasi.

Dah besar ni, dah kahwin dan dah ada rumah sendiri, of courselah masak ikut selera sendiri je. Aku suka bubur nasi, masa bujang dulu jarang kot aku buat, nak makan sorang, renyah pulak nak masak lauk bagai-bagai. Selalu aku pergi berdating je ngan En. Syg kat Night Circle Seksyen 11 tu makan bubur nasi kat situ, sedap wa cakap lu, tapi dulu la, bila Aish dah lahir, dah jarang pergi situ, sebab berasap orang dok bakar sate, chicken wings segala. So buat nasi air kat rumah sendiri je, nasib baik dapat suami boleh layan tekak aku, err kadang-kadang la, kadang-kadang idak jugak..haha



Biasa aku masak bubur dalam rice cooker je, letak air banyak-banyak, kacau sekali sekala, buh garam sikit. Siap. Jangan pulak ko tutup periuk tu, mau banjir satu dapur, biar je dia ternganga.

Untuk lauk pulak, aku tengok je apa yang ada dalam fridge, tapi ikan masam tu wajib, baru umpphh!!



 Ayam goreng kunyit



Aku tak ingat nama sayur ni, dia macam salad sikit. Ni aku goreng dengan sos tiram, memang buat banjir macam ni sebab nak makan dengan bubur kan.



 Pewiitt..alamak meleleh air liur den



Ayam masak sos tiram jugak



Sayur campur



Sambal kicap


Ni antara lauk yang aku selalu buat la, ikan bilis goreng pun sedap jugak. Hmmm macam kena buat je petang ni, tetiba teringin pulak. 

Like page aku ye Gobok Mommy and Baby :)

Ok bye!


7 comments:

  1. Btoi erin kelate pgge nasi air. Blk kelate harus mkn.yumyum :-) kat umah pun buat sbb feveret asben. hehe

    ReplyDelete
  2. haah..org pantai timur je rsenye pgil ns air..tp aku suka mkn dgn sup daging, ikan bilis n sambal kicap.meletopss!!huhu

    ReplyDelete
  3. suka gak nasi air.. tapi buat sendiri kure sedap.
    ikan bilis goreng garing2 sedap.

    ReplyDelete
  4. samala kita erinn..akk pun suka nasi air..
    sedap!!

    ReplyDelete
  5. makan letak kicap...dgn ikan masin...sedapnyeee.....

    ReplyDelete
  6. Kalo kat kedah panggil moi..feveret gak ni..

    ReplyDelete
  7. rin, aku dulu blaja kat polisas, tetiap weekend mesti gi pasar kat kontan mam nasi air..dapnyeeeeee

    ReplyDelete