Klik Jommm

Monday, January 6, 2014

Resepi Tortilla

Salam,

Hari ni nak share resepi simple and resepi tibai sendiri, dulu masa mula-mula buat rajin jugaklah aku ikut resepi, lepas tu..haaa aku tibai je, asalkan sedap sudohhhh, malas acik nak ikut buku sangat tau. So kalau tak sedap gasak ko lah..kahkahkah.

Tortilla ni senang je nak buat, boleh buat bila-bila masa, kalau aku, makan satu pun dah kenyang. Senang nak buat, bangun pagi, basuh muka kat sinki, chop chop chop sayur, masuk dalam kuali, siap masak inti, ko buh dalam tortilla, ko nak buat tortilla versi kurus ke, gemuk ke, obes ke, suka hatimu lepas tu ko ngap..sedappp



Kalau orang rajin sikit dia gentel tepung sendiri, tapi acik ni manja, beli siap je kat Giant brand First Choice, 5 keping baru RM5 lebih kot..err lupa la rasa macam RM6.90..errrr agaknya la. Aku pilih Tortilla tradisional, dia ada macam-macam jenis, ada tortilla gandum, ada tortilla bawang putih.



Lepas tu aku chop je bawang putih, bawang besar, batang saderi, carrot, tomato. Nak tambah sayur lain pun boleh, ikut selera ko, tapi biasanya sayur yang keras-keras la, idok la letak sawi kangkung segala, itu tak sesuai ye.


Tengok dalam kabinet ada stok cendawan kering, nak cepat aku rendam terus dengan air panas, cepat sikit dia lembik and kembang, kalau tak mau ber jam-jam tunggu dia kembang.



Daging cincang, aku suka beli yang fresh, kalau yang Ramly tu banyak tulang kan. Nak letak ayam pun boleh.



Sos spagethi

Ok cara-caranya. 

Tumis bawang putih and bawang besar, dah layu, masukkan daging, kalau kering sangat tambah air sikit, daging dah hampir masak, masukkan sayur, gaul-gaul bagi semua pun dah hampir masak, masukkan sos spagethi, perasakan dengan garam, dah masak elok bolehlah angkat.



Lepas tu ko panaskan tortilla, siap boleh letak inti, sos and mayonis, nak letak blackpepper sikit pun boleh, suka hatilah, panas-panas ko makan..memang terbaik ahh.


Aku punya, makan time breakfast memang sedap. Jangan lupa cuba tau.

Ok, bye

Kalau nak beli Genie Bra murah, tengok kat sini tau


7 comments:

  1. cam best je..nak try wat gak nnt..

    ReplyDelete
  2. rin ni ada je resepi dia.. pape pun mmg best klu buat sndiri..

    ReplyDelete
  3. terliurrr...ku gigih siap tepung tu buat sendiri lagi...hahaha

    ReplyDelete
  4. aku xleh pakai genie bra tu kak.leper tetek ku.hahaha

    ReplyDelete
  5. ai pun suka sgt buat tortilla ni..sng! ai buat ala2 twister am giteww..hahhaha

    ReplyDelete