Klik Jommm

Wednesday, December 17, 2014

Dinner

..semalam yang terangkat..hahaha

Masa balik raya haritu aku dah 6weeks pregnant, tetiba je masa kat Temerloh teringin nak makan siput sedut so aku bagitau la parents aku (family aku tak makan sangat siput sedut), tapi Pa aku cakap bukan musim, susah nak cari orang jual, lepas pada tu sampai sekarang aku dah lupa pasal siput sedut.

Kelmarin Ma call tanya "nak siput sedut tak? Pa ada beli kat pasar tadi, nanti Ma masak esok kirim suruh kakcik bawak balik." Kakcik tu adik aku, dia duduk kat Putra Heights and kelmarin dia cuti dan balik Temerloh, so ni kira rezeki sangat lah ni, terharu sebab Pa ingat lagi aku pernah mintak padahal dah lama kot..sobss sobss

Semalam balik je dari office, terus masak nasi, masak sayur and buat sambal gesek. First time aku tau pasal sambal gesek, sebelum ni tak pernah dengar dan makan pun, kebetulan semalam aku baca dari blog Kak Amy, makyong ni pantang nampak, semua pun nak, nak-nak pulak resepi dia senang gile, memang aku terus buatlah semalam, serius sedap gila kot lauk semalam T_T. Sambal gesek tu sedappp, lepas ni nak buat lagi pedas mesti lagi sedap.

RESEPI SAMBAL GESEK



Ikan bilis, bawang besar, bawang putih dengan cili padi je



Cara nak buat: Ko goreng je ikan bilis jangan sampai garing, lepas angkat ikan bilis ko terjunkan je bawang putih, bawang besar n cili, goreng sampai layu, lepas tu tumbuk je dia tapi jangan sampai hancur pulak, sebelum makan perah limau sikit, nak details boleh refer blog Kak Amy ye, sedap tahap nangis T_T



From Temerloh with Love

First time aku makan siput sedut kaler hitam ni, so aku sedut dengan ketakutan, lepas ni nak request yang kaler biasa tu la, aku tak pernah makan yang ni, tapi masak lemak cili api Ma tetap sedap macam biasa, minggu ni nak balik Temerloh, hmmm nak request apa eh ;p



Makan ni je semalam, tapi puas hati makyong, sedap weh, siput sedut aku makan sorang je, sebab adik aku and En. Syg tak makan. Ok, bye!!


6 comments: