Klik Jommm

Monday, December 1, 2014

Moh buat pizza

Salam,

Ni kira kali kedua aku buat pizza, serius senang je sebenarnya nak buat pizza ni, tapi barang nak buat pizza agak mahal la kan, sepeket cheese dia je dah dekat RM30, tapi kalau korang buat masa ramai-ramai adik beradik balik kampung, memang berbaloi sebab boleh makan puas-puas, topping dia pun suka ko la nak letak apa dan banyak mana, pendek kata lagi berbaloi dari makan kat luar.

Ok mari mulakan, ni aku kasi resepi untuk 1 adunan tau, 1 adunan tu aku boleh buat 5 biji pizza size sederhana, cukuplah makan untuk 11 orang dewasa, cukup makan je la idoklah dapat sampai kenyang..hihuhi, rasa 3-4 slice sorang. Cost untuk satu adunan semalam dalam RM100.00 jugaklah.

BAHAN-BAHAN

Base pizza
4 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air suam
Satu peket mauripan
Satu sudu gula
Satu sudu garam
Suku cawan olive oil

Topping
Mozarella cheese (nak campur pun boleh)
Sos pasta tradisional
Capsicum
Cendawan butang
Nenas tin
Daging cincang or apa bahan pun yang ko suka as topping




Ok, mula-mula ayak 4 cawan tepung tu ye, jangan tak ayak, wajib diayak ye, kalau nak sedap beli tepung untuk buat roti tu, macam aku punya ni, suamiku beli tepung khas untuk buat pizza, RM9.00 1 kg (lap peluh)..miahahaha.

Lepas tu jangan lupa ambik 1 1/2 cawan air suam letak gula satu sudu, kacau-kacau kasi sebati pastu masukkan sepeket mauripan, peram kejap bagi dia naik berbuih-buih, kalau buih tak naik, sila buat yang lain, mihihi, semalam air aku panas sikit, meninggal semua yis dalam mauripan tu, so buih tarak naik, dia keruh je, so terpaksa bancuh lain.

Dah berbuih mauripan mu itu, buat lubang sikit kat tengah tepung, masukkan suku cawan olive oil pas tu tuang semua air mauripan tu, pastu gaul kasi sebati, kalau lembik sangat ko uli lagi dengan tepung kasi dia ngam-ngam, tak lembik dan tak keras sangat, agak-agaklah ye. Jangan lupa buh garam jugak, agak kalau tawar tambah lagi garam, aku letak 1 1/2 sudu garam, so terpulanglah kat tahap kemasinan korang. Dah siap uli semua, sapu tepung tu dengan olive oil sikit, lepas tu tutup dengan kain lembab setengah jam, kasi dia naik gebu-gebas gitu.



Dah naik gebu macam ni, haa dah boleh la uli dia jadi pizza, hamboiii setapak tangan aku tampo tepung yang gebu ni..miahahaha.



Aku bulat-bulat kan dia, lepas tu gelek dengan roller tu kasi bulat, aku buat nipis je, sebab dah masuk oven kang dia naik gemuk sket.



Ni topping ikut selera sendiri, daging cincang tu mak mertua aku dah tumis sesiap



Sebelum letak atas pan pembakar ni, pastikan ko sapu butter dulu ye, kang melekat acik tak tau. 



Mula-mula sapu dengan sos prego tradisional dulu, aku letak banyak-banyak kasi sedap, sapu rata. 




Lepas tu boleh start susun topping, letak la apa pun ko nak letak. Aku suka letak capsicum banyak-banyak, bila makan krap krup krap tu yang buat sedap tu. Mak mertua aku nak hawaiian, so aku buh nenas bebanyak untuk dia..hihi.



Pizza yang first aku buat ikut citarasa aku, capsicum, bawang, dengan daging, lepas tu cheese bebanyak kasi leleh.



Yang second, En. Syg buat ikut citarasa dia, ni dia yang buat sendiri, aku gelek tepung je, pastu buh la sukatimu abang. Amboiiiii cheese ko bangg, lawan tokeyyyy nampak!! Tapi yang En. Syg punya ni lagi sedap dari aku punya yg first tadi tu, sebab yang ni kitaorang campur cheese, mozarella dengan apantah satu lagi tu, cheesy sangat jadinya.



Sebelum bakar, jangan lupa panaskan oven dulu tau, aku buat 200c 10 minit, pastu bakar pun 200c 15 minit, tapi kejap-kejap kena intai takut kang hangit pulok, agak-agak la ye korang, kalau tengok macam dah masak tu takpe keluarkan je walaupun belum cukup 15 minit, macam semalam En. Syg jaga oven, so agak-agak dah masak dia keluarkan je, gambar pizza dah masak takde ye, sebab siap je masak macam piranha, sekejapan licin, aku pun lupa nak ambik gambo T_T sebab aku pun masa tu dah bertuko jadi piranha, piranha mana reti nak ambik gambo...:p..oklah bye, selamat mencuba kawan-kawan. Dah cuba nanti update blog yeh...hahahaha



6 comments:

  1. Sedapnya... Teringin nak buat juga lah...
    thanks for the recipe.

    ReplyDelete
  2. huiyooo..bestnye wat pizza sendri..lg puas hati sebenarnye..sbb ikut kite nak letak cheese byk mana, bahan2 byk mana kan..;)

    ReplyDelete
  3. nak tgk gambar pizza dah masak...hihi

    ReplyDelete
  4. wa......bile nak rajin nie
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. alaaa.. baru nak cuci mata tengok pizza dah siap. huhu. terer la rin!

    ReplyDelete