Klik Jommm

Tuesday, December 30, 2014

Kamus Aish Yusuf @ 2 tahun 8 bulan

Salam,

Kalau ikutkan nak update blog pun takde mood bila ingat rumah parents aku yang masih banjir lagi tu, tapi yelah life must goes on kan kata orang, malas nak fikir, kang lagi sedih. Harap sangat banjir cepat surut lepas tu memang satu family nak balik cuci rumah.

Hari ni nak cerita pasal Aish, dah lama tak cerita pasal dia.  

Aish sekarang teramatlah manja, kang tetiba "akung, akung" mintak aku dukung, lepas tu kerja nak mencium mommy je, pantang mommy duduk, bertenggeklah dia atas riba, cium mommy, cium baeyi, lepas cium aku wajib selak baju, tepuk perut dan gomol perut aku sambil panggil "baeyiii"




Aish dah 2 tahun 8 bulan, kalau ikutkan umur dia sepatutnya dah petah bercakap, tapi Aish belum, dia baru mula nak bercakap dan dia sangatlah pelat..hehehe. Kebanyakan wording dia dalam English, tapi aku cakap campur-campur dengan dia, kekadang English and kekadang BM, tapi kebanyakan masa seboleh mungkin aku cakap BM, setiap kali dia cakap perkataan baru, aku sorang je yang boleh teka apa yang dia cakap, sebab masa aku dengan dia lebih banyak dari masa Daddy dengan dia, ye lah hari-hari aku yang ambik dan hantar dia ke rumah babysitter, otw ke rumah babysitter pun almost setengah jam, so memang banyak la aku cakap dengan dia setiap pagi and petang. Daddy pergi kerja awal dan balik lambat. So berlawan cakap Jepun dengan mak dia ni jelah..hahaha.

Ada a few words yang jelas, tapi banyak yang belum jelas lagi, takpelah slow-slow, nanti petah la tu, sedangkan yang pelat-pelat ni pun kemain kepoh lagi dia, sok dah petah, mau terpeleot aku nak menjawab segala pertanyaan dia kang.




Kalau dapat air, amboiii takmo berhenti mandi tau, stress gile tiap kali nak ajak dia pakai baju

Aish macam anak korang jugak lah, dah tau ABC, 123, shapes, color, body parts, tu semua dah pandai, mengeja pun dah boleh sikit-sikit, cakap je yang belum nak panjang lagi ayat dia, baru 2 patah perkataan, belum pandai nak respon dengan ayat yang panjang, mula-mula dulu risau jugak, aku dah siap ajak En. Syg bawak dia jumpa speech therapist, tapi lately makin banyak perkataan dia, takpelah biar dia belajar sendiri dulu, lagi pun aku dengan En. Syg masa kecik dulu memang jenis lambat berjalan dan lambat bercakap, so bila bergabung meletop jadilah Aish..hahahaha jalan lambat, cakap pun lambat

Daeyi: Daddy
Maeyi: Mommy
Baeyi: Baby
Ki maiii: Come On
Agooo: Lets go
Akak: Buka
Temin: Vitamin
Agen: Vitagen
Bash: Bas
Bliuuu: Blue
Yoww: Yellow
Shitt: Sit
Waded: What's that
Apa tiuuu: Apa tu
Werayu: Where are you
afly: Butterfly

Satu perkataan yang kitaorang masih tak boleh teka sekarang KUNA, tak tau mana dia dapat, mulanya ingat KUNA tu GOODNIGHT, tapi bila dia cakap GOODNIGHT memang jelas goodnight, takde pelat pun, so sampai sekarang tak tau KUNA tu apa..haha.



 Moga bila adik dah lahir nanti, makin petah Aish bercakap ye, mommy doakan :)

Ok, bye!!


2 comments:

  1. Haha...comel jer perkatan2 aish...;)

    ReplyDelete
  2. Gambo last tu nmpk betul aish handsome sgt..hahahaha...

    Aish akk pun ckp hujung2 je sis..hehehhe

    ReplyDelete