Klik Jommm

Thursday, December 8, 2011

Masterchef saya

Kebizian melanda, tapi nak jugak update. Asyik entry masak jek, naik bosan dah korang, aku pun dah bosan, tapi lately, memang hidup aku membosankan, duduk di rumah je, tak kemana-mana, nak update hari ni, korek cerita semalam, kalau semalam buat rutin sama je, memang tak boleh nak update, tak de cerita.

Semalam En. syg bersemangat waja nak buat Kuay Teow goreng, semangat sampai dia tengah drive pun asyik call aku berkali-kali tanya,

"dah blend cili?" 
"udang ada beli tak?" 
"kalau awak nak beli kerang boleh juga"
"belikan saya kicap cair"
"tolong keluarkan kuay teow dari peti"
"ada tak beli daun kucai"
"nanti rebuskan udang half cook eh"

eh, nak tunggu dia sampai tu memang berpuluh-puluh kali dia call, dia cakap excited..bahaha. Sebab first time nak buat kuay teow sendiri. Asal sampai traffic light je call, asal jammed sikit je call, terganggu chef assistant ni nak sediakan bahan tau.




Sampai rumah, tukar baju, masterchef pun bermula

Hoi, tunggang langgang dapur

"Syg, saya masak asing-asing, saya buat untuk satu orang makan, satu orang makan eh, nak test dulu"

"Iye, baiklah"



Macam sedap, macam je baru. Aku tengok je dia masak, biarkan aje



Bersepah sekali, first attempt, terhangit, kulat-kulat muka isteri kena makan, tawar pulak tu. Second attempt, ok sikit, still tawar. Third, aku suruh buat basah sikit, aku tabur garam, baru ok rasa dia, tengok isteri jugak kena campur tangan.

"ish, yang third ni sedaplah sayang, boleh buka kedai ni, cepat syg cakap jujur, sedap ke tak"

Serba salah aku.."mmm..bolehlah, tapi tak boleh buka kedai lagi, tak laku, sendiri makan boleh..hehe"

Lepas makan, baby bergolek-golek "baby suka sebab daddy masak sedaplah tuu" 

Cis perasan!


No comments:

Post a Comment